دانشگاه کردستان
دانشکده ادبیّات و علوم انسانی
گروه جامعه شناسی
پایان نامه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی، گرایش جامعه شناسی
عنوان:
بازنمایی اعتماد اجتماعی بین نسلی در سریال های تلویزیونی: مطالعه موردی سریال ستایش
استاد راهنما:
دکتر جمال محمّدی
استاد مشاور:
دکتر شاپور بهیان
برای رعایت حریم خصوصی نام نگارنده پایان نامه درج نمی شود
(در فایل دانلودی نام نویسنده موجود است)
تکه هایی از متن پایان نامه به عنوان نمونه :
(ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل است)
فهرست مطالب:
چکیده…………………………………………………………………………………3
فصل اول: کلیات…………………………………………………………………… 6
1-1 : طرح مسئله……………………………………………………………………. 7
2-1 : اهمیت و ضرورت تحقیق…………………………………………………….. 9
3-1 : پیشینۀ تحقیق…………………………………………………………….. 10
4-1 : اهداف تحقیق……………………………………………………………….. 13
5-1 پرسشهای تحقیق……………………………………………………………… 14
فصل دوم: مبانی نظری………………………………………………………………. 15
1-2 : مقدمه………………………………………………………………………. 16
2-2 : مفهوم شکاف بین نسلی……………………………………………….. 16
3-2 : مفهوم اعتماد اجتماعی…………………………………………………….17
4-2 : مفهوم اعتماد اجتماعیِ بین نسلی…………………………………………..18
5-2 : اعتماد اجتماعی نزد نظریه پردازان اجتماعی………………………………19
1-5-2 : گئورگ زیمل……………………………………………………………………19
2-5-2 : آنتونی گیدنز…………………………………………………………………20
3-5-2 : نیکلاس لومان………………………………………………………………24
4-5-2 : پیوتر زتومکا………………………………………………………………….27
6-2 : مفهوم بازنمایی…………………………………………………………28
7-2: نظریههای بازنمایی…………………………………………………………29
1-7-2 : نظریۀ استوارت هال……………………………………………………..31
2-7-2 : نظریۀ جان فیسک و کالین مککیب………………………………………35
8-2 : چارچوب نظری…………………………………………………………………36
فصل سوم: روش تحقیق………………………………………………………..40
1-3 : مقدمه…………………………………………………………………………41
2-3 : تحلیل نشانه شناختی………………………………………………….41
3-3 : میدان مطالعه و شیوۀ نمونهگیری…………………………………….43
4-3 : تیپایدهآل اعتماد اجتماعیِ بیننسلی………………………………………43
فصل چهارم: یافته های تحقیق…………………………………………………45
1-4 : مقدمه………………………………………………………………………..46
2-4 : خلاصۀ داستان سریال ستایش……………………………………………48
3-4 : تحلیل نشانه شناختی سریال ستایش………………………………..51
4-4 : تحلیل جامعه شناختی اعتماد اجتماعیِ بیننسلی در سریال ستایش……65
فصل پنجم: نتیجه گیری……………………………………………………….72
منابع…………………………………………………………………………76
چکیده:
مسئلۀ اصلی پژوهش حاضر تحلیل تصویری از اعتماد اجتماعیِ بیننسلی است که در سریال تلویزیونی ستایش بازنمایی و روایت میشود. ستایش در مقام یکی از پر مخاطبترین سریالهال تلویزیونی میکوشد با تمسک به انواع شگردها و تمهیدات بصری و روایی، و انواع رمزگذاریهای فنی و اجتماعی و ایدئولوژیکِ متن، تصویر خاصی از وضعیت اعتماد اجتماعی، به طور عام، و اعتماد اجتماعیِ بین نسلی، به طور خاص، در جامعۀ ایران ارایه دهد. تحقیق حاضر کوشیده است با تکیه بر ایدههای منتج از نظریۀ بازنمایی رسانه ایِ پدیده های اجتماعی ( در آرای هال، فیسک و مککیب ) و نیز به مدد روش تحلیل نشانهشناسی، دلالتها، مضامین، برجستگیها، سکوتها، تناقضها و ناسازههای این تصویر بازنموده را برملا سازد؛ و سپس با استناد به رویکرد نظری پیوتر زتومکا دربارۀ اعتماد اجتماعی ( و مؤلفه ها، شاخص ها، ابعاد و سطوح آن ) و تحقیقات انجامشده دربارۀ وضعیت اعتماد اجتماعی در جامعۀ ایران، تصویر اعتماد اجتماعیِ بازنماییشده در این سریال را به شیوهای جامعهشناختی انتقادی تفسیر کرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که سریال ستایش سعی دارد پدیدۀ اعتماد اجتماعی را به سطح پدیدهای فردی فروکاهد، یعنی ریشههای تضعیف یا تقویت آن و فاصلۀ میان شکل موجود با شکل مطلوب آن را به مکانیسمهای روانی پیوند زند. فزونتر، این متن به انحاء مختلف در صدد سادهسازی روابط پیچیدۀ اجتماعی و به حاشیهراندن امر اجتماعی بر میآید، راهکار احیای همبستگیهای اجتماعیِ مبتنی بر اعتماد متقابل را در تقویت خلق وخوهای اخلاقی فردی جستجو میکند و نقش تعیین کنندۀ ساختارهای اجتماعی را نادیده میگیرد.
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1- طرح مسأله
فناوری ارتباطات و اطلاعات در مدت زمان کوتاهی که از پیدایش آن میگذرد توانسته است تغییرات بسیاری را در شیوۀ کلی زندگی بشر به وجود آورد. در این میان رسانههای تصویری – که نمودهای آن در تلویزیون، سینما و شبکههای توزیع و پخش فیلمهای خانگی و حتی اینترنت قابل مشاهده است- به علت تاثیرگذاری بر مخاطبان بیشمار خود مهمترین رسانهها در شکلدهی به افکار، اندیشهها، عادات، هنجارها و کلیه نمودهای فرهنگی هستند. رسانههای تصویری هم تأثیر میپذیرند و هم تاثیر میگذارند و آنچه را که از واقعیت موجود برداشت مینمایند، بازنمایی میکنند. جهان بازنمودهها مملو از نشانههاست؛ نشانههایی که در پسزمینۀ آن مخاطب با مفاهیم عمیق فرهنگی مواجه میشود. این فرایند که همچون حلقههای زنجیز به طور متوالی معنا را در چرخه فرهنگ تولید و بازتولید میکند، در هر تولیدی معنای جدید خلق و در فرایند رمزگشایی قرار می گیرد و معنای جدیدتری باز تولید میشود (معینیفر و محمدخانی،1390: 106).
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 636
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0