اهداف پژوهش
در پژوهشهای اجتماعی معمولاً یکی از سه هدف اصلی ” اکتشاف “[1] ، ” تبیین “[2] و ” توصیف “[3] دنبال میشوند.( ببی ، 1384:193) هدف این تحقیق نیز مانند بسیاری از مطالعات کیفی توصیف است ، گرچه به همان ترتیب که چنین مطالعاتی به ندرت به هدفهای توصیفی محدود میشود ، این پژوهش نیز برآن است تا آنجا که روش پژوهش اجازه میدهد به تبیین یافتههای خود دست بزند.
باید چگونگی شکل گیری احساس تعلق ملی و قومی را بررسی کنیم تا بتوانیم عوامل مؤثر بر آن را پیدا کنیم .
- اهداف کلی : هویت قومی و ملی را آنچنان که هست مورد مطالعه دقیق مردمنگارانه قرار دهیم. شاخصهایی که این هویتها را شکل میدهند و عوامل مؤثر بر آنها را پیدا کنیم. اطلاع رسانها تا چه حد نسبت به قومیت و ملتی که به آن منتسباند احساس تعلق میکنند.
- اهداف ویژه : الف. بررسی هویت قومی و ملی و به دنبال آن احساس احتمالی افتخار یا برتری یا قوممداری آنها
ب. بررسی دقیق شیوه زندگی ٬ طرز فکر و عکسالعملهایشان در موقعیتهای ویژه و عملکردهایی که در قبال این هویت دارند.
ج. شرایط منطقهای و تأثیر آن بر هویت ملی و قومی
- شرایط کشور در جهان و تأثیر آن بر هویت ملی و قومی .
از سوی دیگر ارائهی راه حلهای مناسب برای پیشگیری از بحرانهای قومی که بدون شک ریشه در بحرانهای هویتی دارند را به عنوان یکی از اهداف این کار برگزیدهایم را تا وجه “کاربردی” این پژوهش نیز تأکید شده باشد.
سؤالات تحقیق
- آیا کردها به یقین میدانند که کیستند ؟
- جوانان کرد بر کدام مؤلفههای هویتی خود تأکید بیشتری دارند؟
- این جوانان چه احساس و طرز تلقی نسبت به قومیت و ملیت خود دارند؟
- با توجه به تعریف عملیاتی که ما با آن هویت قومی و ملی را خواهیم سنجید ، آیا برای آنها هویت ملی با هویت قومی در تناقض است؟
- برای جوانان کرد مهاباد دیگری در وهلهی اول چه کسی است؟ بقیهی مردم ایران ؟ بقیهی اقوام مانند ترکها ؟ یا شهر همسایه ؟
- آنها خود را به خانواده خود، به قوم خود ، به شهر خود، به کشور خود ، به کدام یک متعهد و مسؤول احساس میکنند؟
- آیا شرایط منطقه تغییرات معنا داری در احساس تعلق ملی یا قومی آنها به وجود آورده است؟
- در عراق رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کرد هستند، منطقهی خود مختار شمال به حریم امن کردهای منطقه تبدیل شده است ، آیا جوانان این دستاوردها را از آن همهی اقوام کرد و از جمله خودشان میدانند؟
- شرایط جدید منطقه ، به طور خاص وضعیت عراق ، بر همگرایی هویت ملی و قومی کردها در ایران تأثیر مثبت یا منفی داشته است ؟
- در مورد کشور و قومیت خودشان چه چیزی را دوست ندارند و چه چیزی را بیش از هر چیز دوست دارند؟
- ایدیال تایپ آنها از یک جوان کرد کیست؟
- استریوتایپ آنها از دیگری چیست ؟
روش شناسی
روش این پژوهش همانطور که در عنوان موضوع آمده است مطالعهی موردی است.
در مورد تکنیکها نیز باید گفت تکنیکهایی که برای گردآوری اطلاعات واقعی در علوم اجتماعی به کار میروند متعدد و گوناگوناند اما شاید رایجترین آنها پیمایش و روش میدانی باشد. اما مطالعهی مسألهی هویت در هر سطح آن ، بررسی عمیقی خواهد بود که نمیتوان به سادگی یک مطالعهی کمی پیمایشی از کنار آن گذشت . شناخت هویت قومی و ملی جستجوی عمیقی را میطلبد که جز با روشهای ژرفانگر و عمیق کیفی ممکن نخواهد بود. از همین روست که گرچه رهیافت نظری ما در این پژوهش رهیافتی میان رشتهای میان انسان شناسی ، جامعه شناسی و علوم سیاسی خواهد بود اما در حوزهی روش مهمترین رویکرد روشی ما ، روش تحقیق میدانی و روشهای کیفی مورد استفاده در انسان شناسی هستند.
از سوی دیگر از آنجا که ” مسألهی قومی در ایران و حتی در خاورمیانه مسألهای تاریخی است “( احمدی، 1378: 43) مطالعهی اسنادی نیز راهگشای بسیاری از سؤالاتی است که در جریان تحلیل یافتههای پژوهش میدانی پیش خواهد آمد. در فصل دوم به تفصیل در بارهی روشها و تکنیکهای این پژوهش سخن خواهیم گفت .
محدودیتهای پژوهش
یکی از محدودیتهای اصلی این پژوهش، محدودیت منابع موجود در زمینهی تئوریک برای دستیابی به ابزار اندازهگیری هویت بود . این محدودیت خود نتیجهی گوناگونی مفهوم سازی دربارهی هویت قومی بوده است.(ن.ک. به Phinney,1991.Umana-Taylor et all 2002) چرا که کارهایی را که در این مورد انجام شده است بیشتر در حوزهی امریکای شمالی و در مورد اقلیتهای قومی که مهاجر هستند بوده است ، از همین روست که بسیاری از معیارهای موجود در سنجش هویت قومی به کار ما نمیآید.
برای دانلود متن کامل پایان نامه اینجا کلیک کنید
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 663
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0