بررسی مفهومی و عملی سیستم حملونقل چندوجهی
بنا به تعریف کنفرانس توسعه تجارت سازمان ملل (آنکتاد) حملونقل چندوجهی عبارت است از: حملونقل کالا با استفاده از حداقل دو شیوه مختلف حملونقل از یک مبدأ تا یک مقصد و از طریق یک یا چند مسیر بینابینی تحت شرایط یک بارنامه که مسئولیت کل جریان تحت اختیار یک نفر یا یک شرکت حملونقل میباشد. (UNCTAD, 1995)
در واقع میتوان گفت، خصوصیت این مفهوم جدید نمیباشد و حتی میتوان گفت در گذشتهها نیز از این اصطلاح استفاده شده است. شکل اولیه ترکیب حالتهای مختلف حملونقل به دوران رم باستان باز میگردد جایی که در آن اسبها و حمل کنندههای بار، شکلی اولیه از حالتهای تغییر پذیر حملونقل محسوب میشدند. تلاش برای معرفی یک چهارچوب قانونی مناسب جهت عملیات حملونقل چندوجهی در سال ۱۹۱۰ با اصطلاح بینالمللی حمل کنندههای کالا [۱] آغاز شد، در طول این مدت، حملونقل بهعنوان یک صنعت که بر اساس عملیات تک وجهی و قراردادی اداره میشد، در نظر گرفته شده است؛ اما معرفی این نوع سیستم تا به وجود آمدن مقیاسی بزرگتر همچون کانتینرازسیون در سال ۱۹۷۰ پابرجا ماند که در آن موقع حملونقل چندوجهی جایگاه مهمی را در صنعت حملونقل به دست آورد. (Faust, 1985) . بر طبق آمار حملونقل جهانی تنها یک درصد کانتینرهای دنیا تا سال ۱۹۷۹ به روش حملونقل چندوجهی جا بهجا میشوند.
با معرفی کانتینرزاسیون در سال ۱۹۶۰، جابهجایی فیزیکی کالاها تغییرات انقلابی نوآورانهای را در تلاش، جهت به دست آوردن کارایی و اثربخشی در حملونقل انجام داد است. اگر چه، بر پایه ظهور محرکهای همچون فنّاوری، اقتصاد، قوانین، جوامع و رقابتهای تجاری، پیچیدگی عملیات حملونقل نیاز به مفاهیم بیشتری پیدا کرده است؛ و این بهنوبه خود باعث به وجود آمدن واژگانی میشود که میتواند با یک بررسی کلیدی، شیوههای حملونقل را در خود جای دهد و همچنین میتواند در سطح بینالملل، مورد قبول همگان قرار گیرد. (UNCTAD, 1993). بهعنوان جزئی از تجارت بینالمللی، حملونقل چندوجهی باعث به وجود آمدن ارزش افزوده قابل توجهی نسبت به سایر روشهای حملونقل برای کشتیرانیها میشود. بر طبق نظر محققان تعدادی از ویژگیهای این سیستم عبارتاند از:
- کاهش زمان، خطر پذیری و یا مفقود شدن و خرابی کالا در طول حملونقل برنامه ریزی شده توسط یک اپراتور حمل کالا
- استفاده از یک ارتباط شبکهای در طول جریان حملونقل بهوسیله یک اپراتور حملونقل چندوجهی
- افزایش فرصتهای دسترسی به بازار از طریق افزایش سرعت در حملونقل
- کاهش اسناد چندگانه
- صرفه جویی در هزینه از طریق کاهش نرخ حملونقل
- پایین آوردن میزان سردرگمی و پیچیدگی حملونقل با ایجاد تنها یک اپراتور حملونقل چندوجهی در طول برنامه ریزی حمل کالا
- بهبود موقعیت رقابتی بندر در بازارهای بینالمللی
- کاهش انرژی استفاده شده که خود باعث فواید محیطی و اجتماعی میشود.
با توجه به فواید ذاتی این سیستم، بهوضوح میتوان دانست که سیستم حملونقل چندوجهی این پتانسیل را دارا میباشد که بتواند فواید تجاری بسیاری را برای کشتیرانیها و متصدیان حملونقل فراهم کند. این سیستم یکپارچه حملونقل باعث به وجود آمدن رقابت، انعطاف پذیری، کنترل هزینه و خدمات یک مرحلهای میشود. (Islam, Dinwoodie, & Roe, 2005) .با توجه به تعاریف و ویژگیهای گفته شه ، مفهوم حملونقل را میتوان اینگونه بیان کرد: ترکیب شیوههای مختلف حملونقل، عملیات حملونقل بینالمللی و تحت تنها یک اپراتور حملونقل. اما جهت درک بهتر وسعت حملونقل و بیان تعریف بهتری از آن میتوان ساختار زیر را جهت درک هر چهبهتر حملونقل چندوجهی بیان ارائه داد. شکل (۳-۱) بهصورت خلاصه به تفاوت حمل شیوههای سنتی با شیوه حمل و نقل چندوجهی میپردازد.
[۱] Affreightment
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل