مهارت ایجاد و حفظ روابط بین فردی
روابط بینفردی مؤثر اهمیت بسزایی در ایجاد سلامت روانی، رشد شخصی، هویتیابی، افزایش بهرهوری شغلی، موفقیت، افزایش کیفیت زندگی، افزایش سازگاری و خودشکوفایی دارد. به منظور برقراری روابط بین فردی مؤثر کسب مهارت در چهار حوزهی، شناختن و حمایت یکدیگر، و حل تعارضها و مشکلات موجود در رابطه به شیوهای سازنده ضروری است. برای دستیابی به مهارت در چهار حوزه فوق، شناختن و پذیرفتن تفاوتهای فردی نقطه شروع خوبی در روابط نزدیک است(فتی و موتابی. ب، ۱۳۸۵: ۳۳). برای برقراری روابط بینفردی مؤثر چهار حوزه مهارتی را باید فرا گرفت. این حوزهها عبارتند از:
- اعتماد کردن به یکدیگر
- برقراری ارتباط روشن و عاری از ابهام
- پذیرش و حمایت یکدیگر
- حل تعارضها و مشکلات موجود در رابطه به شیوهای سازنده(همان منبع: ۳۳).
مهارت خود آگاهی و همدلی
خودآگاهی از مهمترین مهارتهای زندگی است که به فرد در شناخت خویشتن، خصوصیات، نیازها، خواستهها و اهداف خود، یاری مینماید(محمدخانی، ۱۳۸۵: ۲۵). خودآگاهی، یعنی آگاهی یافتن و شناخت اجزایی همچون خصوصیات جسمانی، احساسات، افکار و باورها، ارزشها، اهداف، گفتوگوی درونی، نقاط قوت و ضعف خود. آگاهی یافتن از خود و ویژگیهای آن یک مهارت است و واداشتن خویشتن به نگریستن به خود، اولین قدم جهت آشنایی نزدیک با جنبههای مثبت و منفی«خود» محسوب میشود(امامی نائینی. ب، ۱۳۸۷: ۱۷). ضعف در خودآگاهی، مشکلات روانی – اجتماعی مانند افسردگی، اضطراب و احساس حقارت و نظایر آن در فرد ایجاد مینماید. افرادی که دارای مهارت خودآگاهی هستند، احساسات خود را شناسایی میکنند، بر نقاط ضعف و قدرت خودآگاه هستند، اهداف واقع بینانهای برای خود تعیین میکنند و از ملاکهای ارزشمندی خودآگاه هستند. این افراد میتوانند ارزش خود را در زندگی بیابند و هویت سالمی برای خود کسب نمایند. مهارت خودآگاهی از اجزای(مؤلفههای) متعددی تشکیل شده که عبارتند از:
- شناخت احساسات
- خودپنداره
- عزتنفس
- احساس ارزشمندی و هویتیابی(محمد خانی، ۱۳۸۵: ۲۵).
مهارت همدلی
همدلی نوع خاصی از توجه داشتن به دیدگاه دیگری است. به این معنا که فرد از طریق ادراک واکنشهای عاطفی دیگران، واکنشهایی عاطفی از خود نشان میدهد که به آن همدلی میگویند(امامی نائینی، ۱۳۸۷: ۱۸). به منظور برقراری روابط همدلانه، فرد باید بتواند خود را به جای دیگران بگذارد، امور را از دیدگاه آنان ببیند و از خود بپرسد که اگر من جای او و در شرایط او بودم چه احساسی داشتم؟(فلاح زاده، ۱۳۸۸). همدلی به فرد این امکان را میدهد که بتواند احساسات و حالات دیگران را بهتر بفهمد. در همدلی فرد از سطح خویش فراتر رفته و دیگران را عمیقتر درک مینماید. برخی از موانع همدلی شامل انتقاد، برچسب زدن، نصیحت کردن و نظایر آن میباشد. به منظور همدلی کردن با دیگران میتوانیم از فنونی مانند گوش دادن فعال، بازپردازی، انعکاس احساسات و غیره استفاده نماییم(محمد خانی، ۱۳۸۵: ۲۵).
مهارت مقابله با هیجان
واژهی هیجان که با واژههای شور، احساس و عاطفه شباهتهای زیادی دارد، به معنای هر نوع برانگیختگی ذهن و بدن است. هیجانات، احساسات و عواطف بخشی از وجود ماست. ما تا زمانیکه زندهایم، نسبت به دنیای پیرامون خود حساس هستیم و از آنها تأثیر میپذیریم. در واقع هیجان، احساس و عاطفه پدیدههایی هستند که ما هر روز با انواع مختلفی از آنها درگیر میشویم مانند عشق، غم، شادی، خشم و عصبانیت. همهی آنها را احساس کردهایم، محتوای هیجان، احساس و عاطفه را تشکیل میدهد(امامی نائینی. الف، ۱۳۸۷: ۱۸).
مهارت مدیریت خشم
این مهارت جزئی از مهارت مقابله با هیجان است. خشم واکنش طبیعی ارگانیسم نسبت به شرایطی است که فرد را دچار ناکامی کرده است. خشم میتواند به صورت ضعیف یا شدید در فرد نمایان شود. برخی از علائم و نشانههای بروز خشم در فردی که دچار عصبانیت شده است به صورت افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون، گشاد شدن مردمک چشم و ….. ظاهر میشود. هر کس برای کنترل خشم باید قادر به شناسایی زود هنگام علائم خشم خود باشد. شیوههای مختلفی برای کنترل خشم معرفی شده است که عبارتند از: ایجاد تغییر در محیط، ترک موقعیت، مقابله با
افکار منفی، آرام سازی، حل مشکل و ابراز خشم به شیوه سازگارانه(موتابی و فتی. ب، ۱۳۸۵: ۲۱).
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل