دلایل گرایش به بازاریابی رابطهای
رقابت بر سر مشتریان بسیار شدید است. تنها بر اساس دیدگاه اقتصادی صرف، سازمانها آموختهاند که حفظ یک مشتری از یافتن یک مشتری جدید بسیار دشوارتر است. آمارها غالباً نتایج زیر را در بر دارند:
- بر اساس قانون پارتو، ۸۰% منافع سازمان از ۲۰% مشتریان بدست میآید.
- در بازارهای صنعتی برای فروش محصول به یک مشتری جدید بطور متوسط ۸ تا ۱۰ برخورد فیزیکی لازم است، اما در مورد مشتریان موجود تنها ۲ تا ۳ برخورد کافی است.
- جذب یک مشتری جدید حداقل به ۵ تا ۱۰ برابر گرانتر از فروش تکراری یک محصول به یک مشتری موجود است.
- یک مشتری ناراضی حداقل به ۸_۱۰ نفر پیرامون تجربه منفی بدست آمده اطلاعرسانی میکند.
- ۵% افزایش در حفظ مشتریان برابر است با ۲۵% یا بیشتر افزایش در سودآوری سازمان.
در گذشته مهمترین راه جذب مشتریان جدید اطلاع رسانی از طریق رسانههای جمعی بوده است. این رویکرد تبلیغاتی شلیکی پراکنده بوده که میتواند به بسیاری برسد، از مشتریان فعلی گرفته تا افرادی که هرگز مشتری سازمان نخواهند گردید. برای مثال، نرخ پاسخ به یک نامهنگاری عموماً تنها ۲% بوده است، بنابراین ارسال یک میلیون نامه تبلیغاتی تنها ۲۰ هزار پاسخ را به همراه داشته است (ریال و ناکس[۱]،۲۰۰۱)
ریچهلد(۱۹۹۶)، در تحقیقات خود نشان داده است که ۵% افزایش در توان حفظ مشتری، بین ۳۵% تا ۹۵% ارزش حیات مشتریان را افزایش میدهد. این عبارت که حفظ مشتری از ایجاد روابط جدید سودمندتر است بویژه در زمینههای اینترنتی کاملاً صحیح است. در یکی از مطالعاتی که توسط گروه مشاوران بوستون صورت گرفت هزینههای بازاریابی در محیط اینترنتی برای مشتریان موجود حدود ۶٫۸ دلار است در حالی که این رقم برای به دست آوردن مشتریان جدید حدود ۳۴ دلار تخمین زده شده است. استراتژی بازاریابی رابطهای میتواند مشتریان جدید ایجاد و فراتر از آن موجب حفظ و بهبود در روابط با مشتریان موجود گردد (چن و پوپویچ، ۲۰۰۳).
[۱] -Ryal and Knox
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل