– طبقه بندی مشتریان از نظر رفتاری
بدون شک مشتری مهمترین دارایی هر سازمان به حساب میآید و تمامی تلاشها صرفاً در نحوه ارائه خدمت به او ارزش پیدا میکند؛ و لذا حفظ مشتری مهمترین خطمشی هر سازمان خواهد بود و در نتیجه برای حفظ او باید از خصوصیات روحی، رفتاری، عادات و رسومات او مطلع بود تا با ارائه عکسالعمل مناسب و به موقع در مقابل گفتار و رفتار او فرصتهایی را ایجاد و بهرهبرداری کرد (یحیایی، ۱۳۸۸).
کراسبی و لاند[۱] (۲۰۰۷) از نظر رفتاری، مشتریان را به هفت گروه تقسیم میکنند:
مشتریان پر حرف: تنها راه نفوذ در این مشتریان، داشتن متانت و دقت در گوش دادن به حرفهای آنها بدون هیچ گونه شتابزدگی و بیحوصلگی است. در صورت جذب این مشتریان، به دلیل پر حرفی میتوانند در ردیف مبلغان کارآمد و هواداران سرسخت آینده سازمان به حساب میآیند.
مشتریان عصبانی: به هیچ وجه در حالت عصبانیت مشتری، نمیتوان به او کالا یا خدمت فروخت. بنابراین، ابتدا او را آرام کرده و بعد با خونسردی کامل، کالای خود را به او عرضه نمایید.
مشتریان عجول: آنها سعی دارند خود را مهم و کم دقت جلوه دهند لذا سعی کنید بدون مسامحه و بدون فوت وقت با آنها معامله کنید.
مشتریان پر حوصله: چنین افرادی برای یک خرید ساده وقت فراوانی را تلف میکنند. ولی مطمئن باشید پیدا کردن مشتری سودمند، ارزش اندکی تحمل پرچانگی را دارد. لذا بدون خستگی و از کوره در رفتن و با حوصله فراوان به حرفهای آنها گوش دهید. در این صورت مطمئناً آنها را جذب خواهید کرد.
مشتریان از خود راضی: آنها تظاهر میکنند که همه چیز را میدانند و به خوبی کالای شما را میشناسند. شما باید خود را هم سطح آنها بدون کم و زیاد نشان دهید و با استفاده از جمله ” همان طور که خودتان میدانید” یا ” افرادی مثل جنابعالی کم هستند” او را مجذوب نمایید.
مشتریان کم ادب: باید کمادبی آنها را نادیده گرفت و با رفتار مؤدبانه شرمندشان ساخت، در این حالت با خرید از شما در صدد جبران عمل خود خواهند بود.
مشتریان معمولی: با توجه به موارد ذکر شده، زحمت چندانی برای جذب آنها وجود نخواهد داشت.
۲-۲-۳-۳- طبقه بندی مشتریان بر اساس حجم خرید
با تعریفی دیگر، سازمانها میتوانند انواع مشتریان زیر را داشته باشند:
- مصرفکنندگان و مشتریانی که که کالا یا خدمات را برای مصرف نهایی خود خریداری کنند.
- مشتریان صنعتی که عمدتاً مؤسسات و شرکتهایی هستند که کالا یا خدمات را برای مصرف و تولید کالای خود خریداری میکنند.
- واسطهها سازمانهایی هستند که کالا یا خدمات را برای فروش مجدد و کسب سود، برای خود تهیه میکنند.
- مشتریان دولتی، سازمانهای دولتی هستند که کالا یا خدمات را برای ارائه به مردمی که نیاز دارند، تهیه میکنند.
- بازاربینالمللی که شامل کلیه مشتریان خارجی، اعم از مصرفکنندگان نهایی، واسطهها، مشتریان صنعتی و دولتی هستند ( یحیایی، ۱۳۸۸).
۲-۳- وفاداری مشتری
۲-۳-۱- تعریف وفاداری مشتری
بازاریابان تا دیروز تنها در اندیشیدن یافتن مشتری بودند و گروه فروش در پی شکار مشتریان تازه بود؛ ولی در دیدگاه امروزی، بازاریابی یعنی رشد دادن مشتری، یعنی توجه به رضایتمندی وی و کیفیت از دیدگاه وی. در نهایت امروزه هنر بازاریابی یعنی رشد دادن مشتری یک سازمان، در داخل همکار و در خارج از سازمان حامی و طرفدار سازمان باشند. امروزه متعهد کردن مشتری جایگاه ویژهای پیدا کرده است. پرداختن به معقوله وفاداری و مطالعه وفاداری به نام و نشان ( مارک) و وفاداری مشتریان توسط افراد زیادی بسط و گسترش داده شد. وفاداری، ذهنیت مثبتی را در اذهان شنونده ایجاد میکند. در اغلب موارد وفاداری از روابطی سرچشمه میگیرد که طرفین رابطه هر دو برنده باشند. با توجه به موارد بالا وفاداری عبارتست از وجود یک نگرش مثبت به یک موجود (مارک، خدمت، مغازه یا فروشنده) و رفتار حمایتگرانه از آن ( سالاری، ۱۳۸۸).
[۱]– Crosby & Lunde
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
متن کامل