۱-۶٫ سؤالات تحقیق:
- بین شیوه های فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس چه رابطه ای وجود دارد؟
- بین شیوه های فرزندپروری والدین با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباسچه رابطه ای وجود دارد؟
- بین میزان درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس چه رابطه ای وجود دارد؟
- بین میزان درگیری والدین در امور تحصیلی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهرستان بندرعباس چه رابطه ای وجود دارد؟.
- آیا شیوه های فرزندپروری والدین، عملکرد تحصیلی دانش آموزان را پیش بینی می کنند؟
۱-۷٫ تعریف واژه ها و اصطلاحات:
این تحقیق با سه سازه اصلی تحت عنوان های شیوه های فرزندپروری، درگیری والدین در امور تحصیلی و عملکرد تحصیلی سر و کار دارد که در آغاز تعریف نظری و سپس تعریف عملیاتی برای هر کدام از سازه ها ارائه می شود.
۱-۷-۱٫ تعاریف مفهومی:
شیوه های فرزندپروری[۱]: یکی از سازه های جهانی است که بیانگر روابط عاطفی و نحوه ارتباط کلی والدین با فرزندان است وعاملی مهم برای رشد و یادگیری کودکان به شمار میآید(دارلین، و ستین برگ، ۱۹۹۳).
درگیری والدین: درگیری والدین در امور تحصیلی به پیگیری مستمر والدین و مراجعات مکرر آنها به منظور وارسی وضعیت تحصیلی فرزندان در خانه و مدرسه گفته می شود.
عملکرد تحصیلی: این اصطلاح از نظر مفهومی به مقدار یادگیری آموزشگاهی فرد که در آزمونهای مختلف درسی سنجیده میشود و به شکل نمره مشخص میگردد اشاره دارد(سیف، ۱۳۸۰).
۱-۷-۲٫ تعاریف عملیاتی:
شیوههای فرزندپروری: پاسخی است که هریک از شرکت کنندگان به خرده مقیاس های پرسشنامه شیوه های فرزند پروری بامریند که دارای ۳۰ ماده است که ۱۰ ماده آن به شیوه استبدادی و ۱۰ ماده به شیوه اقتدار منطقی والدین و ۱۰ ماده آن به شیوه آزاد گذاری مطلق در امر پرورش فرزند مربوط می شود جواب می دهند.
درگیری والدین در امور تحصیلی:درگیری والدین در امور تحصیلی در پژوهش حاضر از طریق نمره کسب شده دانش آموزان از پاسخ گویی به پرسشنامه محقق ساخته به دست آمده است.
عملکرد تحصیلی: عملکرد تحصیلی در پژوهش حاضر از طریق معدل کل دانشآموزان در ترم اول و با مراجعه به پرونده های آنها به دست آمده است.
[۱]– Children reading practices