) اهداف تحقیق
هدف کلی
- سنجش تاثیر کیفیت روابط شرکت با خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکتها
اهداف فرعی
- سنجش تاثیر به اشتراکگذاری اطلاعات با خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکتهای صادرکننده
- سنجش تاثیر توجه به برقراری روابط بلندمدت با خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکتهای صادرکننده
- سنجش رضایتمندی از برقراری رابطه با خریداران خارجی بر عملکرد صادرات شرکتهای صادرکننده
۱-۵) چارچوب نظری تحقیق
چارچوب نظری بنیانی است که تمامی پژوهش بر آن استوار است. این چارچوب، شبکهای است منطقی، توصیفی و پرورده مشتمل بر روابط موجود میان متغیرهایی که در پی اجرای فرآیندهایی چون مصاحبه، مشاهده و بررسی پیشینه تحقیق شناسایی شده است. پس از شناسایی متغیرهای مناسب، بایستی شبکهای از روابط میان متغیرها تدوین شود تا بتوان فرضیههای مرتبط با آن را پدید آورد و سپس آزمود. در واقع چارچوب نظری روابط میان متغیرها را روشن میسازد، همانگونه که بررسی پیشینه مبنای چارچوب نظری را تشکیل میدهد. این بدان معناست که بررسی پیشینه، متغیرهایی را که ممکن است حائز اهمیت باشند و در واقع یافتههای پژوهشهای پیشین میباشند، را شناسایی میکند. یک چارچوب نظری خوب نیز در جای خود مبنای منطقی لازم برای تدوین فرضیههای آزمون پذیر را فراهم میآورد (سکاران، ۱۳۸۸، ص۹۵-۹۴).
روشهای ورود به بازارهای خارجی به سه بخش شامل: صادرات، سرمایه گذاری مشترک، سرمایه گذاری مستقیم و صادرات، تقسیم میشود. این خط مشیها میزان تعهد، مخاطره پذیری و کنترل متفاوتی را میطلبند و همچنین میزان سودآوری مخلفتب نیز دارند. صادرات سادهترین راه ورود به یک بازار خارجی است که حداقل تغییرات را در خط تولید محصولات، سازماندهی شرکت، سرمایه گذاری و رسالت سازمان، به وجود میآورد. در واقع صادرات عبارت است از عمل خارج کردن کالا از قلمرو گمرکی کشور(رحیم نیا و صادقیان، ۱۳۹۰، ص ۱۲۰).
موفقیت صادرات با عناوین مختلف عملکرد صادرات، شدت صادرات و غیره بیان میشود و همچنین به روشهای مختلف محاسبه میگردد. معیارهای مختلفی برای عملکرد صادرات در مطالعات مختلف در نظر گرفته شده است که شامل سطح صادرات، رشد صادرات و سود صادرات میشود. بهطور کلی، سه راه اصلی برای اندازه گیری عملکرد صادرات وجود دارد که عبارتند از:
- دیدگاه اقتصادی شامل: نسبت فروش صادرات و حجم فروش صادرات
- غیر اقتصادی شامل: بازارهای جدید صادراتی، سهم صادراتی برای توسعه محصولات
- عمومی شامل: موقعیت صادرات درک شده و رضایت از عملکرد کلی صادرات (هاهتی[۱] و همکاران، ۲۰۰۵، ص ۱۲۵).
در ادبیات مرتبط با موضوع تحقیق، عوامل مختلفی به عنوان عوامل تاثیرگذار بر موفقیت صادرات بیان شده است. در یک تقسیم بندی میتوان این عوامل را به تعیین کنندههای داخلی و تعیین کنندههای خارجی تقسیم نمود. تعیین کنندههای داخلی یا قابل کنترل به عواملی گفته میشود که در درون شرکت وجود دارند و توسط مدیران شرکت قابل کنترل هستند، در صورتی که تعیین کنندههای خارجی در محیط شرکت وجود داشته و غیرقابل کنترل میباشند. برخی از تعیین کنندههای داخلی عملکرد صادرات عبارتند از: مشخصههای شرکت، مدیریت، منابع فناوری، چگونگی برقراری ارتباط با مشتریان و واسهها، مشخصههای تصمیم گیرنده و تعیین کنندههای مرتبط با استراتژی صادرات و تعیین کنندههای خارجی عملکرد نیز عبارتند از: محیط شرکت و صنعت. در واقع نوع ارتباط بین صادرکننده و سایر شرکای تجاری مثل مشتریان، واسطه ها و غیره میتواند در بهبود عملکرد صادرات موثر واقع شود (جاکلین و شاپیرو[۲]، ۲۰۰۲، ص ۹۲۸).
تئوریهایی که درباره بین المللی کردن و عملکرد صادرات است، بیانگر آنند که عملکرد صادرات شرکت با نگرش صادرکنندگان نسبت به فعالیتهای بین المللی، تعهد، دانش و مهارتهای ارتباطی آنان بستگی دارد (وظیفه دوست و زرین نگار، ۱۳۸۸، ص ۵۳). محققان، عوامل موثر بر عملکرد صادرات موفق را به پنج گروه دسته بندی کردهاند. این عوامل عبارتنداز:
- عوامل مدیریتی شامل: شخصی، تجربه، نگرش و طرز تلقی، رفتاری و مشخصههای مرتبط با تصمیم گیران شرکتهای صادراتی
- عوامل سازمانی شامل: عناصر مرتبط با مشخصهها، عملیات، منابع و اهداف سازمان
- عوامل محیطی شامل: فاکتورهایی که محیط عملیاتی و کلان شرکتهای صادرکننده را شکل می دهند.
- هدف گیری بازارهای صادراتی شامل: شناسایی و انتخاب بازارهای هدف بین المللی
- متغیرهای آمیخته بازاریابی شامل: استراتژی تولید و طراحی محصول، قیمت گذاری، توزیع و ترفیع (حسینی و همکاران، ۱۳۸۹، ص ۲۵).
عملکرد صادرات به طور عمده از دو روش اندازهگیری میشود. این روشهای اندازه گیری عملکرد صادرات با ساختارهای مفهومی مختلفی در ارتباط هستند. متداولترین مفهومسازی عملکرد صادرات تمرکز بر روی نتایج مالی صادرات میباشد. باور اساسی در اینجا آن است که صادرات یکی از برنامههای بازاریابی شرکت است بنابراین، عملکرد سرمایهگذاری برای صادرات بایستی دقیقا به همان صورت که سایر فعالیتهای تجاری شرکت محاسبه میشوند، بررسی و ارزیابی گردد. بسیاری از مطالعات نشان دادند که عملکرد صادرات عموما از طریق شاخصهایی نظیر: فروش صادراتی، رشد فروش صادراتی، منافع صادراتی و تمایل برای صادرات، اندازهگیری میشود. یکی دیگر از ابزارهای عمدهای که عملکرد صادرات را اندازه گیری مینمایند، در نظر گرفتن نتایج استراتژیک صادرات میباشد. نکتهی اصلی این روش این است که اغلب شرکتها دارای مجموعهای از اهداف استراتژیک درخصوص صادرات میباشند. در این دیدگاه دستیابی به اهداف استراتژیک نظیر: بهبود وضعیت رقابتی و افزایش سهم بازار بایستی به عنوان بخش پراهمیتی از عملکرد صادرات مدنظر قرار گیرد. با توجه به مطالب یاد شده، عملکرد صادرات از طریق دیدگاههای مختلف اندازه گیری میشود. بدین منظور، عملکرد صادرات به عنوان عملکرد مالی و استراتژیک تعریف میشود. که در پژوهش حاضر محقق تنها به جنبهی استراتژیک عملکرد صادرات پرداخته است (اورال[۳]، ۲۰۰۹، ص ۱۴۴). بدین معنا که عملکرد صادرات در پژوهش حاضر از طریق عوامل زیر انداره گیری خواهد شد:
- بهبود وضعیت رقابتی شرکت
- افزایش سهم بازار شرکت
یکی از عواملی که عملکرد صادراتی شرکتها را تحت تاثیر قرار میدهد، نحوهی برقراری ارتباط ایشان با مشتریان میباشد. ارتباط با مشتری امروزه موضوعی مهم و اولویت دار برای بسیاری از شرکتها است. در بسیاری از بازارهای رقابتی، تجار و صاحبان بنگاههای اقتصادی، هزینه های زیادی را صرف برقراری ارتباطی بلندمدت و مستمر با مشتری نمودهاند (بوهلینگ[۴] و همکاران، ۲۰۰۶، ص ۱۸۵). ارتباط مشتریان با شرکت، از طرق مختلف از جمله وب، تلفن، مراکز فروش، توزیع کنندگان و شبکههای همکار صورت میپذیرد. وظیفهی اصلی مدیران شرکت، تسهیل برقراری ارتباط مشتریان با سازمان (به هر صورتی که ایشان تمایل دارند) بدون محدودیت زمانی، مکانی و ملیّتی میباشد. به نحوی که مشتریان احساس کنند با سازمانی در تماس هستند که ایشان را میشناسد، برایشان ارزش قائل است و نیازهایشان را به سرعت و با آسانترین روش ارتباطی مرتفع مینماید (کلگیت و داناهر[۵]، ۲۰۰۰، ص ۳۷۶).
ارتباط مستمر و بلندمدت با مشتریان و راضی نگه داشتن آنان مزایایی به شرح زیر برای شرکت بهدنبال خواهد داشت:
[۱] Haahti
[۲] Jacqueline and Shapiro
[۳] Ural
[۴] Bohling
[۵] Colgate and Danaher
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: