۲-۱-۲-۵-اثر بخشی درمان گروهی شناختی رفتاری در بیماران دیابتی
نتایج تحقیق اسنوک و اسکینر(۲۰۰۲) در اجرای آموزش گروهی شناختی رفتاری با بیماران دیابتی نشان داد که پس از اجرای این مداخله میزان HbA1cبیماران به طور معناداری کاهش یافتهبود.
وینگر و همکاران(۲۰۰۲) آموزش شناختی رفتاری را با آموزشهایی مقایسه کردند که به طور معمول برای کنترل قندخون ارائه میشود، مداخلهی آنها عبارت بود از بازسازی شناختی و آموزش آرمیدگی. نتایج این پژوهش نشان داد که در هر دو شرایط، سطح هموگلوبین گلیکوزیله کاهش مییابد، ولی کیفیت زندگی تنها در بیمارانی ارتقاء مییابد که آموزش شناختی رفتاری دریافت کردهاند. ون و همکاران(۲۰۰۵)نیز در پژوهشی، آموزش گروهی شناختیرفتاری را در بیماران دیابتی نوع۱اجرا کردند که آشفتگی روان شناختی بالا و علائم افسردگی داشتند، نتایج پژوهش آنها نشان داد که آموزش گروهی شناختیرفتاری در کاهش هیجانهای منفی، افزایش خودکارآمدی مرتبط با دیابت و رفتارهای مراقبت از خود و کنترل قندخون موثر است(پورشریفی و همکاران،۱۳۹۰).
سورویت[۱] و همکاران (۲۰۰۲)، تاترسال،مک کولچ و اولین[۲] (۱۹۸۵)، در بیماران دیابتی نوع۲ و رولنیک،میلر و بوتلر[۳](۲۰۰۷) در بیماران دیابتی نوع ۱ پس از اجرای مداخلهی آموزشی گروهی شناختی رفتاری با هدف کاهش میزان افسردگی ، تفاوت معناداری بین گروه آزمایش وکنترل یافتند.
۲.Tattersall,McCulloch&Aveline