تعاریف متغیر ها و داده ها :
در تعریف عملیاتی ساختار سازمانی از مدل ساختار سازمانی ” رابینز” استفاده شده است. که دارای ابعاد سه گانه پیچیدگی، رسمیت و تمرکز می باشد.
۱-۹-۱ تمرکز: در سلسلهمراتب اختیارات، متمرکـز بودن به آن سطح از اختیـارات گفته میشود که فرد قـدرت تصمیمگیری دارد. هنگامی که تصمیـم در سطح بالای سازمـانی گرفته شود، آن سـازمان را متمرکـز مینامند و هنگـامی که تصمیمگیریهـا به سطوح پایینتر سازمـان تفویـض گردد، سازمان غیرمتمرکز است (رابینز، ۱۳۸۸).
۱-۹-۲ پیچیدگی: مقصود از پیچیدگی تعداد کارها یا سیستمهای فرعـی است که در درون یک سازمـان انجـام میشود یا وجود دارد (رابینز، ۱۳۸۸).
۱-۹-۳ رسمیت: به اسناد و مدارکی اطلاق میشود که در سازمان وجود دارد.در این اسناد روشها،شرح وظائف، مقررات و سیاستهایی را که سازمان باید رعایت و اجرا نماید نوشته شده است (پارسیان، ۱۳۸۱، ۱۸).
دانش سازمانی: عبارت است از ترکیبی سیال از تجارب، ارزش ها، اطلاعات زمینه ای و دانش تخصصی که به صورت منسجم و یک پارچه چارچوبی را برای ارزیابی و کسب تجارت اطلاعات جدید فراهم می کند . (حداد، ۲۰۰۶،۱۲)
۱-۹-۴ خلق دانش: شامل مجموعه فعالیت هایی است که از طریق آن دانش جدید در سازمان خلق و تولید می شود .فعالیت هایی مانند اعطای پاداش و تشویق، نوآوری ها و ایده های جدید، بحث آشکارا در مورد تجارب و شکست های سازمان و نهایتاً تشکیل گروه های یادگیری. (حداد، ۲۰۰۶،۱۵)
۱-۹-۵ ثبت دانش: شامل مجموعه فعالیت هایی است که به منظور ثبت دانش موجود در سازمان صورت م ی گیرد. فعالیت هایی مانند استفاده از پایگاه داده ها برای ثبت دانش سازمانی و مستند سازی تجارب موفق و ناموفق. (حداد، ۲۰۰۶،۱۵)
۱-۹-۶ استقرار دانش : شامل مجموعه فعالیت هایی است که از طریق آن دانش جدید در واحد های سازمانی مستقر شده و متناسب با نوع فعالیت واحدهای سازمانی در اختیارشان قرار می گیرد. (حداد، ۲۰۰۶،۱۶)
۱-۹-۷ تسهیم دانش: در این مرحله، سازمان از تبادل دانش بین اعضای خود حمایت کرده و بدین منظور فرصت و امکانات کافی را در اختیار آن ها قرار می دهد. تعاملات و ارتباطات دو یا چند جانبه ، می تواند در مبادله دانش بین اعضای سازمان موثر باشد . در این مرحله کوشش می شود تا فرهنگ ” دانش قدرت است” به فرهنگ ” تسهیم دانش قدرت است” تبدیل شود. (حداد، ۲۰۰۶،۱۶)