تعاریف متغیرهای تحقیق
مطابق مدل تحقیق متغیرهای اصلی در این پژوهش عبارتند از:
- متغیر وابسته: ارزشگذاری دانشفنی
- متغیرهای مستقل: عوامل ذاتی و فنی، عوامل رقابتافزا، عوامل عملکردی
۱-۶-۱٫ ارزشگذاری دانشفنی: عبارت است از سنجش ارزش دانش فنی از طریق معیارهایی با مقیاس مقداری[۱] به منظور بازنمایی میزان سودمندی و مطلوبیت این دانش در سازمان.
۱-۶-۲٫ عوامل ذاتی و فنی: عواملی هستند که به ماهیت خود دانش فنی مربوط میشوند. این عوامل عبارتند از: میزان بومی بودن دانشفنی، میزان بدیع بودن دانشفنی، میزان اعتبار دانشفنی، زیرساختی بودن دانشفنی، کاهش وابستگی و سطح مستندسازی.
۱-۶-۳٫ عوامل رقابتافزا: عواملی هستند که با توجه به میزان اثرگذاری دانش فنی بر روی آنها، میتوانند به عنوان عوامل موثر بر ارزشگذاری دانش فنی محسوب گردند. به عبارت دیگر آن دانش فنی که میزان تأثیرش بر این عوامل بیشتر باشد از ارزش بالاتری برخوردار است. این عوامل عبارتند از: میزان تأثیر دانش فنی بر ایجاد توانمندی برای کسب مزیت رقابتی، میزان ارتباط دانش فنی با شایستگیهای محوری سازمان، میزان تأثیر دانش فنی بر افزایش نرخ نوآوری، میزان تأثیر دانش فنی بر افزایش بهرهوری، میزان تأثیر دانش فنی بر خلق محصولات جدید، میزان تأثیر دانش فنی بر رقابتیشدن قیمت محصولات، میزان تقلیدناپذیری دانش فنی که منجر به ایجاد توان رقابتی میگردد و مزیت دانش فنی نسبت به انواع مشابه آن که منجر به ایجاد توان رقابتی میگردد.
۱-۶-۴٫ عوامل عملکردی: عواملی هستند که با توجه به میزان اثرگذاری دانش فنی بر روی آنها، میتوانند به عنوان عوامل موثر بر ارزشگذاری دانش فنی محسوب گردند. به عبارت دیگر آن دانش فنی که میزان تأثیرش بر این عوامل بیشتر باشد از ارزش بالاتری برخوردار است. این عوامل عبارتند از: میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش ریسکهای تولیدی، میزان تأثیر دانش فنی بر بهبود کیفیت محصولات کلیدی، میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش زمان ارایه محصولات به بازار، میزان تأثیر دانش فنی بر سودآوری و میزان تأثیر دانش فنی بر کاهش هزینههای تولید.
۱-۲٫ روش تحقیق
تحقیق حاضر از حیث هدف، از نوع کاربردی است. چرا که به دنبال دستیابی به راهحل مسایل و مشکلات موجود در تعیین ارزش دانشفنی در صنایع راهبردی کشور است. همچنین این تحقیق، از حیث روش توصیفی و از نوع پیمایشی است. زیرا در این تحقیق دادههای مورد نیاز از طریق پیمایش و از طریق افرادی که پاسخگو هستند جمعآوری میشوند.
۱-۳٫ قلمرو تحقیق
قلمرو مکانی این تحقیق دو سازمان صنایع راهبردی کشور است و محدوده زمانی آن زمستان ۱۳۹۱، بهار و تابستان ۱۳۹۲ میباشد. همچنین موضوع این تحقیق در راستای ارزشگذاری داراییهای نامشهود در این صنایع قرار دارد.
۱-۴٫ جامعه آماری و روش نمونهگیری
جامعه آماری موردنظر در این تحقیق متخصصان و کارشناسان مرتبط با موضوع تحقیق در صنایع راهبردی کشور هستند. در این تحقیق، روش نمونه گیری به صورت نمونهگیری مرحلهای است که شکل گسترش یافته نمونهگیری خوشهای است. در این روش عناصر نمونه اصلی طی چند مرحله انتخاب میشوند (یعنی انتخاب نمونه از نمونه دیگر).
[۱] .Value scale
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 454
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0