۲-۱-۲-۴- ویژگیهای زبانی
دانشآموزانی که اختلالهای یادگیری دارند ممکن است در درک قواعد اجتماعی بنا شده که در زندگی روزمره استفاده میشود، مشکل داشته باشند. آنها شاید در نظارت بر رفتار و اعمال یا صحبت کردن بدون دوراندیشی با دشواری مواجه باشند. همچنین ممکن است به طور نامناسب بخندند و گفتگو یا مکالمهها را قطع کنند. افزون بر این، در دریافت پیامهای افراد دیگر که از طریق بیانات چهرهای و زبان بدن انتقال و دریافت میکنند با مشکل مواجه میشوند و تعبیر و تفسیر نادرست دارند(احدی و کاکاوند، ۱۳۸۸).
این دانشآموزان در بیان منطقی مسائل مشکل دارند، نمیتوانند افکارشان را به صورت مداوم و پیوسته بیان کنند(فراموش میکنند، کلمات را حذف میکنند)، به دلیل نقص در تشخیص شنوایی در ارتباطات کلامی فهم نادرستی دارند و در بیان و اظهار وجود خود در گروه با مشکلاتی مواجه هستند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).
۲-۱-۲-۵- ویژگیهای تحصیلی
اگرچه دانشآموزان با اختلال یادگیری هوش متوسط یا بالاتر از متوسط دارند، ولی دارای مشکلاتی در تحصیل میباشند که این مشکلات از اوایل سالهای مدرسه شروع و گاهی تا اواخر سالهای آموزش ادامه دارد(هاردمن و همکاران، ۲۰۰۲؛ ترجمه علیزاده و همکاران، ۱۳۸۸)، گاهی نیز این دانشآموزان به عنوان تنبل یا بیانگیزه شناخته میشوند(وستوود، ۲۰۰۹؛ ترجمه همتیعلمدارلو و شجاعی، ۱۳۹۱). کاهش موفقیت دانشآموزان با اختلال یادگیری میتواند در زمینههای تحصیلی زیر باشد:
- نوشتن: مشکل در روخوانی، رونویسی و هجی کردن.
- ریاضی: مشکل در عملیات ریاضی و یا درک مفاهیم اولیه.
- منطق: مشکل در طبقهبندی افکار.
- مهارتهای طبقهبندی: مشکل در طبقهبندی تمام موارد تحصیلی.
- زبان: تأخیر، اختلال و یا تفاوت در شنیدن و صحبت کردن(هنلی، رامسی و الگوزین[۱]، ۲۰۰۲).
[۱]. Henley, Ramsey & Algozzine