۲-۱-۲- ویژگیهای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری
در این بخش ویژگیهای دانشآموزان با اختلالهای یادگیری در حیطههای مختلف به طور خلاصه ارائه شده است:
۲-۱-۲-۱- ویژگیهای شناختی
به دلیل اینکه فرآیندهای شناختی مانند هوش، حافظه، توجه و زبان در تکالیف تحصیلی درگیرند، بنابراین ویژگیهای شناختی در دانشآموزان با اختلالهای یادگیری بیشتر مورد توجه است. هوش به عنوان یکی از متغیرهای مهم در تعریف اختلال یادگیری بیان شده است. گروهی معتقدند هوشبهر این کودکان ۹۰ تا ۹۳ میباشد که البته این ناشی از توجه زیاد آزمونهای هوش بر تواناییهای کلامی است. برخی از این دانشآموزان نیز از لحاظ هوشبهر، در طبقه تیزهوشان قرار میگیرند که به آنها دانشآموزان تیزهوش با اختلال یادگیری[۱] میگویند. این دانشآموزان ممکن است از لحاظ تحصیلی خوب باشند ولی آنچه که آنها را تیزهوش با اختلال یادگیری میکند، تفاوت زیاد بین نمرههای پیشرفت تحصیلی و هوشبهر آنها میباشد(شکوهی یکتا و پرند، ۱۳۸۵).
بسیاری از دانشآموزان دچار اختلال یادگیری نمیدانند چگونه به یادگیری و مطالعه بپردازند. آنان فاقد مهارتهای سازماندهی هستند، سبک یادگیری فعالی برای خودشان ایجاد نکردهاند و به یادگیری خود جهت نمیدهند(لرنر، ۱۹۹۷؛ ترجمه دانش، ۱۳۸۴). این دانشآموزان مشکلاتی در کنترل جزئیات زندگی و سازماندهی آن دارند، سازماندهیشان از کارها و مفاهیم(مشکلاتی در توالی، اولویتبندی، گروهبندی و تعمیم) ضعیف است، از یک موضوع به موضوع دیگر میپرند و در سازگاری با تغییرات مشکل دارند(سارکار و کاتاری، ۲۰۰۴).
[۱]. Gifted learning disabled students