مقدمه
بانکها شریان حیاتی اقتصادی هر کشورند . تلاش مؤسسات مالی و بانکی در سطح جهان در جهت افزایش کارایی است بنابراین یکی از اهداف مدیریت، افزایش منابع بانک است و این مهم را می توان از مسئولیت های مدیریت بازاریابی دانست . وظیفه مدیریت بازاریابی بانک آموزش پرسنل ، انجام تحقیقات، برنامه ریزی، طراحی و پیشنهاد تولید خدمات جدید، آموزش پرسنل و تدوین استراتژی است و هدف عمده مدیریت بازاریابی بانک ، جذب مشتری و جذب نقدینگی در اختیار آنان است ( حق شناس، ۱۳۸۲).
بازاریابی بانکی در جهان ، فعالیتی نسبتاً جدید است و سابقه آن در آمریکا ، انگلستان و ژاپن به دهه ۱۹۶۰ بر می گردد ( سیفی، ۱۳۷۹). بنابر اظهار نظر کاتلر ( ۱۹۹۴) بانک ها در اقتباس مفاهیم بازاریابی کند بودند چرا که بانکداران سنتی فکر می کردند نیازها وخدمات مالی مورد تقاضای مشتریان همانند خرید نان احتیاجی به بازاریابی ندارد. ( سیفی، ۱۳۷۹ ) . آنها بازاریابی را نه به عنوان فلسفه تجارت ، بلکه به عنوان یک مفهوم تبلیغات وترفیع فروش در نظر گرفتند ( کالر، ۲۰۰۶ ) ، در دهه ۱۹۶۰ به علت شرایط متغییر اقتصادی حاکم بر جهان، بانک ها دچار دگرگونی اساسی شدند ودر نتیجه این انتظارهای روز افزون مشتریان در رابطه با خدمات بانکی، رقابتی جدی به وجود آورد . به دنبال این فشار ها بود که بانک ها بازاریابی را در مرکز توجه فعالیت های خود قرار دادند و بسیاری از پژوهشگران ، دانشگاهیان و حتی بانکداران معمولی به تفکر و تحقیق و کار مداوم در مورد مفاهیم بازاریابی و کاربرد آن در بانکداری پرداختند. ( سیفی، ۱۳۷۹ ).
با رقابتی شدن بازارهای مالی، به منظور موفقیت بیشتر و پیشرفت اهداف و فعالیت در کنار رقباء ، هر مؤسسه مالی و خصوصاً بانک ها با توجه به چشم انداز مأموریت و اهداف و شرایط و امکانات داخلی وفرصت ها و تهدیدهای موجود ، یک برنامه بازاریابی جامع و کامل را تدوین و اجرا نمایند . تدوین برنامه بازاریابی شامل طراحی فرایند پیش بینی وقایع و تعیین راهبردهایی جهت دستیابی به اهداف آتی مؤسسه می باشد.
در این فصل به تشریح مبانی نظری و پیشینه تحقیقات انجام شده در مورد موضوع مورد تحقیق پرداخته میشود .
بخش اول: بازاریابی
۲-۱-۱) بازاریابی[۱]
تعریف کلاسیک بازاریابی شامل آن دسته از فعالیتهایی است که کالاها و خدمات را از واحد تولیدی و خدماتی به مصرفکننده میرساند چنین تعریفی ناقص بوده و فعالیتهای بازاریابی را محدود به انجام وظایفی که صرفا مابین تولید و مصرف قرار گرفتهاند مینماید. از جمله این فعالیتها میتوان بستهبندی کالاها، نام گذاری و علائم تجاری فرآوردهها، کانالهای توزیع (نظیر فروش مستقیم به مصرفکننده نهایی، عمده فروش، واسطه، خردهفروش) حمل و نقل، انبارداری، روشهای فروش، آگهیهای بازرگانی، قیمتگذاری و اعتبارات را نام برد. امروزه این امر مسلم شده است که یک مدیر بازاریابی موفق نمیتواند فعالیتهای خود را از زمانی که کالا تولید گردیده و آماده پخش است آغاز نموده و با تحویل کالا به مصرفکننده به پایان برساند.
قسمتی از فعالیتهای عمده بازاریابی به کارهای پیش از تولید معطوف میشود ازجمله این فعالیتها بازاریابی پیشتولیدی، شناخت مصرفکنندگان و رفتار آنان در بازار را میتوان نام برد. فعالیت دیگر شامل بررسی بازار کالا جهت تولید و فروش مقرون به صرفه آنها میباشد باز هم قبل از اینکه واحد تولیدی به ساخت محصول اقدام کند مدیر بازاریابی باید کالا را طوری طرحریزی کند که پس از تولید موردپسند مصرفکنندگان قرار گرفته و نیازها و خواستههای آنها را برآورده سازد. نوآوری محصولات و خرید کالا و قطعات به منظور تولید و فروش نیز از جمله فعالیتهای بازاریابی پیش تولیدی میباشد. مدیر بازاریابی همچنین نمیتواند وظایف خود را با فروش و تحویل کالا به مصرفکننده خاتمه یافته بداند
[۱] – Marketing
سوالات یا اهداف پایان نامه :
سنجش رابطه عوامل آمیخته بازاریابی با جذب مشتریان بانکی
۱-۴-۲ )اهداف کاربردی
سنجش رابطه بین مکان و توسعه شعب با میزان جذب مشتریان
سنجش رابطه بین نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی در جذب مشتریان
سنجش رابطه بین تنوع و به روز بودن خدمات بانکی در بانک با جذب مشتریان
سنجش رابطه بین تبلیغات بانکی با جذب مشتریان
سنجش رابطه تاثیر نرخ سود و کارمزد ارائه خدمات بانکی بر جذب مشتریان
سنجش رابطه داراییهای فیزیکی ملموس بر جذب مشتریان
سنجش رابطه تاثیر رویه ارائه خدمات بر جذب مشتریان
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 363
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0