-۵-۲- رابطه برونگرایی با پیشرفت تحصیلی
نتیجه تحقیق پرموزیک و فورنهام (۲۰۰۳) بیانگر رابطه مثبت برونگرایی با پیشرفت تحصیلی است. پرموزیک، فورنهام، دیسو و هاون[۱] (۲۰۰۵) نیز عقیده دارند که دانش آموزان برونگرد در کارهای گروهی عملکرد بهتری دارند و ازآنها لذت میبرند. همچنین میتوز (۱۹۹۹نقل ازپرموزیک و دیگران ۲۰۰۵) عنوان میکنند که دانش آموزان برونگرا در امتحانهای شفاهی نمرههای بالایی کسب میکنند وبه هنگام قرار گرفتن در برابر دیگر دانش آموزان عملکرد مناسب (بدون اضطراب) دارند و به ایفای نقش میپردازند. ملیسا، سمپو و پانوئن[۲] (۲۰۰۷) نیز به رابطه منفی بین این دو متغیر اشاره دارد.
۲-۵-۳- رابطه انعطاف پذیری با پیشرفت تحصیلی
در این زمینه، کنراد[۳] (۲۰۰۶) وفارسیدس و وودفیلد[۴] (۲۰۰۳) بیان میکندکه رگه بازبودن نسبت به تجربه با موفقیت و پیشرفت تحصیلی رابطه مثبت دارد. دی فرویت۱۹۹۶نقل از دیست ۲۰۰۳) به این نتیجه رسیدند که رابطه گشودگی با پیشرفت تحصیلی به ویژه در دانش آموزان دختر مثبت است.
۲-۵-۴- رابطه مقبولیت با پیشرفت تحصیلی
لایدرا، پالمن والیک[۵] (۲۰۰۷) بیانگر رابطه مثبت رگه مقبولیت با پیشرفت تحصیلی است. پرموزیک وفورنهام (۲۰۰۳) نشان دادندکه بین رگه مقبولیت و غیبت در کلاس درس رابطه منفی وجود دارد وارتباط مقبولیت با رفتار مثبت در کلاس مستقیم (مثبت) است.
۲-۶- پیشینه تحقیق
واگرمن و فاندر[۶] (۲۰۰۷) در پژوهش خود به این نتیجه دست یافتند که رابطه مثبتی بین وظیفه شناسی با پیشرفت تحصیلی وجود دارد.
پتسکا[۷] (۲۰۰۶) چهار دلیل را برای تبییین این رابطه مثبت ذکر میکند. ۱-این افراد وقت زیادی را صرف انجام تکالیف خود میکنند۲-اطلاعات بیشتری در مورد شغل آینده خود کسب میکنند. ۳-هدفهایی را برای خود تعیین میکنندو در جهت رسیدن به آنها پافشاری و تلاش زیاد از خود نشان میدهند. ۴-درهر زمینه ای همواره بیش از آنچه نیاز است تلاش میکنند.
[۱] – Dissou & Heaven
[۲] – Melissa, Sampo& Paunonen
[۳] – Conard
[۴] – Farsides & Woodfield
[۶] – Wagerman & Funder
[۷] – Petska
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 334
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0