روش تحقیق
۱-۷-۱٫ مدل تحقیق
مدل بکارگرفته شده جهت بررسی رابطه بین نگرش سرمایهگذاران و عوامل بنیادی شرکت شامل اندازه، نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار عبارست از مدل چند عاملی کارهارت که به صورت زیر تبیین میشود:
رابطه ۱-۱
که در آن:
J: تعداد سهام موجود در نمونه
T: تعداد مشاهدات موجود برای هر شرکت
: نشاندهنده بازده مازاد دارایی j در دوره t
: نشاندهنده بازده مازاد بازار در دوره زمانی t
Sentt: عامل نگرش سرمایهگذاران در ماه t
Rsmb: عامل بازده ناشی از اندازه شرکت
Rhml: عامل بازده ناشی از ارزش شرکت
Rmom: عامل بازده ناشی از مومنتوم
۱-۷-۲٫ تعریف عملیاتی متغیرها
به منظور محاسبه نگرش سرمایهگذاران از رابطه موسوم به EMSI یا Equity Market Sentiment Index که به صورت زیر است استفاده میشود:
رابطه ۱-۲
که در آن:
Rir: رتبه بازده ماهانه سهام شرکت i
Riv: رتبه نوسانپذیری تاریخی شرکت iاست. برای محاسبه نوسانپذیری تاریخی از انحراف معیار بازده ماهانه سهام طی پنج ماه قبل استفاده شد.
: میانگین رتبه بازده ماهانه سهام شرکتهای پرتفلیو
: میانگین رتبه نوسانپذیری تاریخی سهام شرکتهای پرتفلیو
برای محاسبه بازده بازار از شاخص قیمت و بازده نقدی یا همان شاخص بازده کل بورس اوراق بهادار تهران (TEDPIX) استفاده شده است که از طریق رابطه ۳ قابل محاسبه است.
رابطه ۱-۳
TEDPIXt عبارتست از میزان شاخص کل در ماه t
: نشان دهنده بازده مازاد ناشی از اندازه شرکت
رابطه ۱-۴
که در آن
: سبد سهام شرکت های کوچک که به ترتیب دارای ارزش دفتری به ارزش بازار کوچک، متوسط و بزرگ می باشند
: سبد سهام شرکت های بزرگ که به ترتیب دارای ارزش دفتری به ارزش بازار کوچک و متوسط و بزرگ می باشند.
: نشان دهنده بازده مازاد ناشی از ارزش پرتفلیو
رابطه ۱-۵
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک متن کامل پایان نامه فوق با فرمت ورد