مفهوم اعتماد بیش از حد مدیریتی
اعتماد بیش از حد (فرااطمینانی) یک پدیده شناخته شده و مستند شده در روانشناسی است. روانشناسان یک فرد با ویژگیهای رفتاری فرااطمینانی را به عنوان فردی تعریف میکنند که اعتقاد دارد اطلاعات و دانش ایشان بسیار دقیق است (بیش از آنچه که واقعیت دارد). به نظر هاید[۱] متون مربوط به روانشناسی دو تعریف از اعتماد بیش از حد ارائه دادهاند. نخست، افراد برآورد بیش از واقع از تواناییهای خود دارند. دوم، افراد یک رویداد را معینتر[۲] از آنچه که واقعاً هست، میبینند. در هر یک از این موارد، کارگزاران اقتصادی بر این باور هستند که اطلاعاتشان دقیقتر از دیگران است. در حال حاضر، اقتصاددانان مالی بیشتر علاقمند شدهاند تا بازتاب فرااطمینانی را بر روی تصمیمات مالی و عملکرد بازارهای مالی مشاهده کنند. اعتماد بیش از حد آنچنان پدیده روانشناختی قوی است که تجربه نیز نمیتواند آن را حذف کند (آلن و ایونس[۳]، ۲۰۰۵).
مقوله «غیرعقلایی و منطقی نبودن[۴]» مدیریت ناشی از تورشهای رفتاری مدیران اجرایی شرکت، چالش بزرگی در ادبیات حاکمیت شرکتی است. در حالی که نقش مکانیزمهای حاکمیت شرکتی در ادبیات استاندارد و سنتی حاکمیت شرکتی منتج از نظریههای هزینه نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی و تأثیر آنها بر روی تصمیمات شرکتی است، با مطرح شدن مقوله خوشبینی و اعتماد بیش از حد مدیریتی، نقش آنها بایستی همراستا با کنترل چنین تورشهای رفتاری و محدود کردن تأثیرات بالقوه رفتارهای مذکور بر روی استراتژیهای شرکت باشد (باککار و همکاران[۵]، ۲۰۱۳، ۲۸۷).
اعتماد به نفس بیش از حد، یکی از مهمترین مفاهیم مالی رفتاری مدرن است که هم در تئوریهای مالی و هم روانشناسی جایگاه ویژهای دارد. اعتماد به نفس بیش از حد سبب میشود انسان دانش و مهارت خود را بیش از حد و ریسکها را کمتر از حدِ تخمین زده، احساس کند روی مسائل و رویدادها کنترل دارد، در حالی که ممکن است در واقع اینگونه نباشد (نوفسینگر[۶]، ۲۰۰۱).
اعتماد بیش از حد یک ویژگی شخصیتی است که میتواند به صورت اریب رفتاری و داشتن اعتقادات غیر واقعی (مثبت) در رابطه با هر یک از جنبههای یک پیشامد در شرایط عدم
[۱] Hvide
[۲] Certain
[۳] Allen & Evans
[۴] Irrationality
[۵] Baccar et al.
[۶] Nofsinger
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: