متغیرهای پژوهش
متغیر یک مفهوم است که بیش از دو یا چند ارزش یا عدد به آن اختصاص داده میشود. به عبارت دیگر، متغیر به ویژگیهایی گفته میشود که میتوان آنها را مشاهده یا اندازهگیری کرد و دو یا چند ارزش یا عدد را جایگزین آنها نمود. عدد یا ارزش نسبت داده شده به متغیر، نشاندهنده تغییر از یک فرد به فرد دیگر یا از یک حالت به حالت دیگر است (دلاور، ۱۳۷۱).
متغیرهای این پژوهش به منظور آزمون فرضیهها، به چهار گروه متغیرهای مستقل، وابسته، تعدیلکننده و کنترلی تقسیم میشوند.
۳-۴-۱) متغیر مستقل:
متغیر مستقل این پژوهش، شاخص اعتماد بیش از حد مدیریتیاست که برای محاسبه آن از دو معیار ذیل استفاده میشود:
- مخارج سرمایهای[۱]: معیارمخارج سرمایهای یک متغیر مجازی است و در صورتی که نسبت سرمایهگذاری (خالص وجوه پرداختی برای خرید داراییهای ثابت و سایر سرمایهگذاریها مندرج در صورت گردش وجوه نقد) بر کل داراییهای سال قبل در یک شرکت و در آن سال بیشتر از متوسط نسبت مذکور در صنعت مربوط به آن شرکت باشد، مقدار آن متغیر در آن سال و برای آن شرکت خاص برابر ۱ و در غیر این صورت ۰ فرض میشود.
- سرمایهگذاری بیش از حد[۲] در داراییها: سرمایهگذاری بیش از حد در داراییها از باقیماندههای مدل رگرسیونی رشد داراییها بر رشد فروش بر مبنای سال-صنعت و طبق مدل ذیل محاسبه میشود:
که در مدل فوق داریم:
رشد فروش در پایان دوره مالی t برای شرکت i؛
رشد داراییها در پایان دوره مالی t برای شرکت i؛
باقیماندههای رگرسیونی در پایان دوره مالی t برای شرکت i که مقدار مثبت این باقیماندهها بیانگر سرمایهگذاری بیش از حد در داراییها و مقدار منفی این باقیماندهها بیانگر سرمایهگذاری کمتر از حد در داراییها است.
نحوه محاسبه رشد فروش و رشد داراییها به شرح ذیل است:
که در مدلهای فوق داریم:
میزان فروش در پایان دوره مالی t برای شرکت i؛
میزان فروش در پایان دوره مالی t-1 برای شرکت i؛
میزان کل داراییها در پایان دوره مالی t برای شرکت i؛
میزان کل داراییها در پایان دوره مالی t-1 برای شرکت i.
[۱]Capital Expenditure (CAPEX)
[۲]Over Investment (Over-Invest)
متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید: