۱-۴- اهداف پژوهش
این پژوهش دوهدف عمده را دنبال میکند.
۱) بررسی شرایط فعلی و ابزارهایی که برای سنجش سازگاری تحصیلی دانشجویان مورد استفاده قرار می گیرد.
۲) تهیه پرسشنامهایی به منظورسنجش سازگاری تحصیلی دانشجویان و تعیین پایایی و روایی آن، جهت استفاده در فعالیتهای پژوهشی،بالینی و مشاوره است.
۱-۵- متغیّر پژوهشی
تعریف نظری:
متغیّرمورد نظر در پژوهش حاضر، سازگاری تحصیلی است.سازگاری تحصیلی، ناظربه توانمندی فراگیران در انطباق با شرایط و الزامات تحصیل و نقشهایی است که دانشگاه به عنوان یک نهاد اجتماعی فرا روی آنها قرار میدهد (پیتوس[۱]،۲۰۰۶).در معنا و تعبیردیگر، سازگاری فرایندی است که در طی آن رفتارها، افکار و احساسهای خودمان و دیگران را میفهمیم،آن ها را تغییر میدهیم و در پرتوآن به حدی از تحوّل میرسیم که بروز راهبردهای مواجهایی لازم و مفید برای مقابله با نیازها و چالشهای روزانه امکان پذیر میگردد(آلن[۲]،۱۹۹۰به نقل از موسوی،۱۳۷۷).
یکی دیگر از واژههای که باید در این قسمت تعریف شود هنجاریابی است.هنجاریابی آزمون یعنی همسان کردن روش کار برای اجرا و نمرهگذاری آزمون.برای این که مقایسه نمرههای افراد در آزمون بخصوصی امکانپذیر باشد باید همهی افراد تحت شرایط مساوی امتحان شوند(آناستازی[۳]،۱۳۷۱).
تعریف عملیلاتی:
سازگاری تحصیلی متغیری است که توسط پرسشنامه سازگاری تحصیلی بارو سنجیده می شود.پرسشنامه سازگاری بارو از۹۰ سؤال و ۶ خرده مقیاس(سازگاری با دوره تحصیل،بالندگی و رسایی هدفها،کارایی فردی یا برنامه ریزی و استفاده مطلوب از زمان،مهارتها و تمرینهای مطالعه،بهداشت روانی،مناسبات فردی با افراده دانشکده و هم دورهایی ها)تشکیل شده است.
[۱] Pettus
[۲] Alen
[۳] Anastasi