مشکلات موجود در زمینه تبلیغات و برند سازی: شنیدن نامهای آشنایی همچون ارج و آزمایش در حوزه لوازم خانگی، حسی نوستالژیک را القا میکند؛ حسی که با شنیدن آنها، کارخانههایی بزرگ با نیروی کار فراوان به مخاطب یادآوری میشود.
هرچند سالهای زیادی از فعالیت برندهای قدیمی در این صنعت میگذرد، اما با شنیدن کالای شناخته شده تولیدی آن کارخانه، نام آشنای قدیمی به ذهن متبادر میشود، ولی امروز صنعت لوازم خانگی فاصله زیادی با این شرایط دارد. دیگر امروز حس وطندوستی مصرفکننده با شنیدن برندهایی همچون پارسخزر برانگیخته نمیشود که به اعتقاد فعالان این صنف، عدم موفقیت در برندسازی در سالهای اخیر، دلیل اصلی این امر بوده است. هرچند تولیدکنندگان خود بر این موضوع اذعان دارند که در این زمینه ضعیف عمل کردهاند، اما رسیدن به نتیجه مطلوب در این امر را با صرف هزینههای هنگفت عملی میدانند که آن هم در توان این صنف نیست. از سویی دیگر فعالان این صنعت معتقدند، تبلیغات متعدد برندهای خارجی که امروز در گوشهوکنار به چشم میخورد، چندان جایگاه مناسبی برای تولیدات داخلی باقی نگذاشته است، چرا که این برندها با صرف هزینههایی گزاف سر در مغازهها را در اختیار گرفته و به دلیل تعدد نمایندگیها و همچنین سطح گسترده تبلیغات از تخفیفهای بیشتری برخوردار میشوند. ]۱۱[
با توجه به اینکه قدمت صنعت لوازم خانگی ایران بیش از ۷۰ سال است و از بسیاری از شرکتهای معتبر کشورهایی مانند کرهجنوبی، چین و ترکیه قدیمیتر هستیم، اما نتوانستیم در این سالها به درستی از مزیتها استفاده کنیم و عقب ماندهایم. متاسفانه در صنعت لوازم خانگی، برنامهریزی صحیحی نداشتیم و عدممدیریت واردات نیز این صنعت را دچار رکود و ضعف کرد. از یکسو از طرف چینیها تحت فشار قرار گرفتیم که با قیمت ارزان و کیفیت پایین فشارهای بسیاری را بر ما تحمیل کردند؛ از سوی دیگر برندهای دیگر خارجی نیز با حجم گسترده تبلیغات خود در بازارهای ایران، توانستند تاثیر بسزایی در تصاحب بازار داشته باشند و فرصت را از صنعت داخلی بگیرند، بهطوریکه هماکنون سهم عمده و بیش از ۶۰ درصد بازار، در اختیار لوازم خانگی خارجی است. در همین حال، بسترهای تبلیغاتی وسیع از سوی برندهای خارجی، بازار را از دست داخلیها گرفت. ۷۰درصد تبلیغات در سطح تهران متعلق به چند برند معروف خارجی است و این در حالی است که واردکننده برای برند و نام تجاری، عوارضی نمیدهد و به راحتی با نام تجاری و برند محصول، در بازار داخلی سرمایهگذاری میکند و اذهان عمومی نیز از این موارد پر میشود. تعدد برندهای داخلی نیز یکی از چالشهای مهم این صنعت به شمار میرود. در واقع این صنعت نیاز دارد با کمک وزارت صنعت، معدن و تجارت یک برنامهریزی درونی داشته باشد تا تجمیعی در این راستا صورت گیرد. باید دید که کدام واحدها دارای ظرفیت بالا هستند تا هدفمند شوند و در صورت نیاز با برندهای توانمندتر و معروفتر ادغام شوند. باید براساس توانمندیها، واحدهایی که دانش فنی و فناوری بالایی دارند، با یک برنامهریزی تقویت شوند، چرا که بستر فراهم است و میتوانیم دو تا سه برند ملی داشته باشیم.]۸[
مشکل فقط فرهنگسازی اشتباه است، مردم باید بدانند اگر لوازم خانگی در برند و اسم تجاری، فاصلهای با برندهای معروف جهانی در اذهان عمومی ایجاد کرده است، در بحث کیفیت و تنوع این فاصله وجود ندارد و با تقویت برند و ایجاد باور ملی نسبت به کالاهای ایرانی، این محصولات به راحتی میتوانند جایگزین کالاهای خارجی شوند، ضمن اینکه ظرفیت تولید لوازم خانگی در کشور نیز بالاست، بهطوریکه میتوانیم ۱/۵ برابر نیاز بازار داخلی تولید کنیم.]۸[
هچنین با توجه به تأثیر تبلیغات ماهوارهای در خرید لوازم خانگی خارجی، افزایش تبلیغ محصولات ایرانی راهی برای استقبال بیشتر مشتریان از این نوع کالاها. تبلیغات نقش مهمی در انتخاب مشتری دارد که در این میان، تولیدکنندگان خارجی نسبت به داخلیها موفقتر بودهاند.]۸[
سوالات یا اهداف پایان نامه :
اهداف تحقیق
احتمالا فاکتورهای اصلی که مستقیما میتوانند بر میزان خرید و نوع کالای خریداری شده تاثیر بگذارند از دامنه وسیعی برخوردار بوده و از عوامل شخصی تا عوامل محیط بازاریابی گسترده میباشد.
در نتیجه برای رعایت اصل تحدید موضوع در این تحقیق به بررسی عوامل آمیخته بازاریابی (به معنی مجموعه زمینه ها یا مقوله های مهم در بررسی ها، تصمیم گیریی ها وارزیابی های مربوط به بازاریابی واحد تجاری)در خرید یخچال پرداخته تا بتوانیم راهکار مناسب ارائه دهیم.
۱-۴-۱ هدف کلی
هدف کلی این پژوهش شناسایی و رتبه بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی در خرید یخچال از دیدگاه فروشندگان است.
۱-۴-۲ هدف جزئی
هدف جزیی این پژوهش بررسی دو برند الجی و اسنوا با توجه به این عناصر میباشد.
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 574
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0