فرضیههای تحقیق:
با توجه به اهداف و سوالات تحقیق، فرضیات اصلی و فرعی به شرح زیر تدوین گردیدهاند:
۱-۵-۱- فرضیه اصلی تحقیق:
عناصرآمیخته بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنا داری دارند.
۱-۵-۲- فرضیههای فرعی تحقیق:
فرضیه اول: آمیخته محصول سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنا داری دارد.
فرضیه دوم: آمیخته ترفیع سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنا داری دارد.
فرضیه سوم: آمیخته توزیع سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنا داری دارد.
فرضیه چهارم: آمیخته قیمت کالای سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان اثر مثبت و معنا داری دارد.
۱-۶- هدف تحقیق :
۱- شناسایی اثر عناصرآمیخته بازاریابی سبز بر قصد خرید مصرف کنندگان.
۱-۷- قلمرو تحقیق:
۱-۷-۱- قلمرو زمانی تحقیق:
تحقیق حاضر از خرداد تا مرداد ۱۳۹۲ انجام شده است.
۱-۷-۲- قلمرو مکانی تحقیق:
تحقیق حاضر در شهر بابل و شرکت لبنی صالح انجام شده است.
۱-۷-۳- قلمرو موضوعی تحقیق:
تحقیق حاضر در حیطه مطالعات تئوری مدیریت و مدیریت بازاریابی میباشد و همچنین عواملی که بر توسعه پایدار محیط زیست اثرگذار است را بر شمرده و تأثیر آمیخته بازاریابی سبز برقصد خرید مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار میدهد.
۱-۸- جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق:
نکته مهم در جدید بودن این تحقیق در آن است که برای نخستین بار مفهوم آمیخته بازاریابی سبز در صنایع غذایی در سطح استان مازندران تحلیل میگردد.
۱-۹- روش کار:
۱-۹-۱- نوع روش تحقیق:
این تحقیق از نظر هدف کاربردی است. از نظر روش توصیفی و از نوع پژوهشهای کمی و از نظر قطعیت داده ها با توجه به داشتن فرضیه و فرضیه آزمایی از نوع تحقیقات قطعی محسوب می شود و تلاش دارد تا به یک مسئله واقعی که در عمل وجود دارد طی یک فرآیند تحقیق پاسخ دهد. برای سنجش نگرش مصرف کنندگان محصولات شرکت لبنی صالح از پرسشنامه استاندارد استفاده شده که یکی از رایجترین ابزارهای تحقیق و روش مستقیم برای کسب دادههای تحقیق است، که میتوان علاقه و نگرش فکری افراد را مورد بررسی قرار داد. همچنین چون دادههای مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام میشود این تحقیق از شاخه پیمایشی است.
۱-۱۰- تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی تحقیق:
۱-۱۰-۱- مسئولیت اجتماعی سازمان:
مسئولیت اجتماعی به تصمیم گیری سازمان بر مبنای ارزشهای اجتماعی، اصول اخلاقی و الزامات قانونی با در نظر داشتن منافع بلندمدت افراد، جوامع و محیط زیست اشاره دارد. در واقع مسئولیت اجتماعی فراتر از الزامات تکنیکی، قانونی و اقتصادی سازمان قدم برداشتن و در جهت ارتقای کیفیت زندگی اجتماعی تلاش نمودن است. ایجاد روابطی پایدار با مشتریان، تأمین کنندگان، کارکنان و جوامع منجر به افزایش رقابت پذیری سازمان شده که خود منجر به تدوین استراتژیهایی میشود که اهمیت بیشتری به رعایت مسئولیتهای اجتماعی قائل است. اتخاذ این رویکرد منجر به رشد و سودآوری سازمان در بلندمدت میشود. در واقع بدون سودآوری، سازمان قادر به پایبندی به مسئولیت اجتماعی خود نخواهد بود (کارنا[۱] و همکاران،۲۰۰۳، ص۸۹۴).
مسئولیت اجتماعی سازمان تأثیر بسزایی بر فعالیتهای بازاریابی سازمان میگذارد، که از طریق آمیخته بازاریابی نقش خود را در محیط سازمان ایفا میکند. بازاریاب از طریق ابزارهایی چون بسته بندی، تبلیغات و فروش شخصی که به منظور تولید و عرضه کالا و خدمات مورد استفاده قرار میگیرد، میتواند در اجرای مسئولیت اجتماعی سازمان قدم بردارد. همان طور که گفته شد، مسئولیت اجتماعی سازمان مفهوم گستردهای است و سازمان را نیز در برمی گیرد، از این رو بازاریاب میبایست در تعیین ترکیب آمیخته بازاریابی علاوه بر رفاه عمومی، مسایل زیست محیطی و منافع بلندمدت جامعه؛ به عامل بالقوه سود نیز توجه نماید تا بقای سازمان را نیز تضمین نماید. (کاتلروهمکاران،۲۰۰۸،ص۵۸۱).
[۱] Karna
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 598
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0