۱-۱- چارچوب نظری تحقیق
طی دهه اخیر، مشاهده شده است که سازمانها با چالشی جدید مواجه بودهاند از جمله ویژگیهای چالشی افزایش رقابت، افزایش نرخ تولید، نوآوری فرآیند و خدمات و افزایش تاکید بر مدیریت زمان قابل ذکر هستند (وانگ[۱]، ۲۰۱۱). علاوه بر این، به نظر میرسد که تداوم رقابت بیشتر وابسته به چگونگی ارتقاء و مدیریت قابلیتهای نوآوری سازمان باشد. افزایش نوآوری برآورده ساختن نیازهای مشتری، ربودن بازارهای جدید، کاهش هزینهها افزایش نرمش پذیری تولید و غیره را میسر میسازد. نوآوری که در محیط سازمانی رخ میدهد تحت عنوان نوآوری سازمانی اطلاق میشود که میتواند به تفسیر گیرندگان در بهینهسازی عملکرد سیستم از طریق، صرف منابع و تلاش بیشتر بر روی عوامل شناسایی شده مهم یاری رساند (وانگ، ۲۰۱۱). چرا که در جهان امروز به ویژه جهان سازمان ها، دستخوش تغییر و تحولات شگرف و مداوم است و تمامی ابعاد سازمان ها از محیط داخلی تا محیط خارجی، از عوامل انسانی تا غیر انسانی و … همگی با شتابی خیره کننده در حال تبدیل از حالتی به حالت دیگرند (جیانگ و لی[۲]، ۲۰۰۸). در چنین شرایطی و با توجه به افزایش روز افزون شدّت رقابت میان سازمان ها در قرن کنونی، آن ها همواره به دنبال راه هایی برای کسب مزیت رقابتی و پیروزی در میدان رقابت می باشند. نوآوری یکی از ابزار های کسب مزیت رقابتی برای مدیران سازمان های کنونی به شمار میآید که در این راستا باید به تقویت توان نوآوری سازمان ها و شرکت ها پرداخت که اولین قدم در این مسیر، شناخت عوامل مؤثر بر روی نوآوری سازمانی شرکتها می باشد که در این راستا در تحقیق حاضر قصد داریم که به بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در شرکت بیمه آسیا بپردازیم که در ادامه به مدل مفهومی مورد نظر تحقیق اشاره می شود.
۱-۲- مدل تحقیق
هر مدل مفهومی به عنوان نقطه شروع و مبنایی جهت انجام مطالعات و تحقیقات است، به گونه ای که متغیرهای مورد نظر تحقیق و روابط میان آنها را مشخص می کند. به عبارت دیگر می توان گفت که به صورت ایده آل مدل مفهومی یا همان نقشه ذهنی و ایزار تحلیلی یک استراتژی جهت شروع و انجام تحقیق است به گونه ای که انتظار می رود در حین اجرای تحقیق متغیرها روابط و تعاملات بین آنها مورد بررسی و آزمون قرار گرفته و حسب ضرورت تعدیلاتی در آنها انجام شده است و عواملی نیز از آنها کم و یا به آنها اضافه شود (سکاران، ۱۳۹۰). هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه بین اعتماد سازمانی، انتقال دانش، خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا شهر تهران می باشد، لذا متغیرهای تحقیق را می توان به شرح زیر نام برد:
عامل بیمه؛ عامل سیاست داخلی؛ عامل درون سازمانی؛ عامل ساختاری .
شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق برگرفته از مدل استاندارد آنا سانکوسکا[۳] (۲۰۱۳)
۱-۳- سؤال های تحقیق
سؤال های تحقیق نیز به شرح زیر می باشند:
- آیا بین اعتماد سازمانی و انتقال دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
- آیا بین اعتماد سازمانی و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
- آیا بین اعتماد سازمانی و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
- آیا بین انتقال دانش و خلق دانش در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
- آیا بین انتقال دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
- آیا بین خلق دانش و نوآوری سازمانی در بیمه آسیا رابطه وجود دارد؟
[۱] – Wang
[۲] – Jiang & Li
[۳] – Anna Sankowska,(2013), Relationships Between Organizational Trust, Knowledge Transfer, Knowledge Creation, And Firm’s Innovativenessthe Learning Organization, Vol. 20 No. 1,Pp. 85-100.
متن فوق تکه ای از این پایان نامه بود
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 469
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0