کانالهای بانکداری الکترونیک
برای ارائه خدمات بانکداری الکترونیک کانالهای متعددی وجود دارد که برخی از آنان عبارتند از: رایانه های شخصی، کمک پردازندههای شخصی، کیوسک، شبکههای مدیریت یافته، تلفن ثابت و همراه، و ماشینهای خودپرداز.
در روش شبکه های مدیریت یافته، بانکها برای ارتباط با مشتریان خود از شبکههایی که قبلاً ایجاد شده استفاده میکنند. در روش اینترنت با رایانههای شخصی، بانک از طریق ایجاد یک پایگاه اینترنتی و معرفی آن به مشتریان، با آنها ارتباط متقابل برقرار کرده و ارائه خدمت میکند.
بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از صنعت بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از محیطهای الکترونیکی صورت می گیرد. اینگونه فعالیت بانکی از سال ۱۹۹۱ و با همه گیر شدن اینترنت در تمامی دنیا رواج پیدا کرده و گفته میشود اگر در جامعه ای بانکداری الکترونیکی شکل بگیرد. بنابراین باید به رونق تجارت الکترونیکی نیز امید بست، چون بانکداری الکترونیکی خود پیش نیازی برای ورود به دنیای پُررمز و راز تجارت الکترونیکی است. با وجودی که بانکداری الکترونیکی در شکل بانکداری از طریق سیستم های خودپرداز ATM[1] تلفن بانک چندین سال است که شکل گرفته است اما این شیوه از بانکداری در قالب خدمات بانکی از طریق اینترنت و موبایل در حال افزایش است. از طریق بانکداری اینترنتی نه تنها خدمات اساسی نظیر ارائه صورت حساب های بانکی، انتقال وجوه و پرداخت صورتحسابها، انجام می شود بلکه تقاضا دریافت وام و کارت اعتباری، معاملات ارزی، افتتاح حساب های جدید و عملیات واسطه گری، اعتباری و خدمات بیمه نیز انجام می گردد دسترسی به این خدمات سریع بوده و از قابلیت دسترسی لحظه ای برخوردار و مستقل از محل مشتری می باشد.
خدمات الکترونیکی شفافیت را افزایش داده و می تواند منجر به رقابت بیشتر میان بانکها گردد. همچنین یکی از مهمترین مزیتهای این سیستم کاهش هزینههای بانکی است که از طریق نفوذ در بازارهای جدید امکانات دسترسی به خدمات بانکی برای مشتریان را افزایش می دهد. برای مشتریان، با فرصتهای جدید فعالیت و منافع حاصله از بانکداری الکترونیکی ریسکهای مختلفی نیز بوجود میآید که باید از سوی مدیریت بانک و مقامات نظارتی و مقرراتی مورد توجه قرار گرفته و در جهت مقابله با آن راهکارهای مناسب اتخاذ گردد. بعلت هزینههای معاملاتی اندک و تسهیل فعالیت ها، معاملات فرامرزی باید ورای سطح مورد فعالیت هایی نظیر تلفن بانک گسترش یافته و به پوشش افراد غیر مقیم نیز تعمیم یابد. مسأله اصلی در مورد ناظرین بانکی این است که چگونه می توانند نظارت مؤثر بر عملیات بانکی در بازارهای خودشان اعمال نمایند در شرایطی که خدمات بانکی برای افراد خارج از کشور نیز دریافت میگردد و یا اینکه چگونه ناظرین میتوانند بر بازارهای خارجی هنگامی که یک بانک اجازه تأسیس خود را از داخل میگیرد، نظارت مؤثر داشته باشند. یکی از قابل توجه ترین و جدیدترین جنبهای که نظارت کنندگان با آن مواجه شده اند اتکای خدمات بانکداری الکترونیکی به تکنولوژی بالا می باشد (الهیاری فرد،۱۳۸۴).
[۱] – Automatic Teller Machine
سوالات یا اهداف پایان نامه :
اهداف تحقیق:
اهداف پژوهش، شامل اهداف اصلی و فرعی به شرح زیر میباشند:
هدف اصلی:
- شناسایی عوامل موثر بر بکارگیری فناوری همراه بانک از سوی مشتریان بانک
اهداف فرعی:
- کمک به بانکها ، برای افزایش سطح کیفیت خدمات و جلب بیشتر رضایت مشتریان
- بررسی تأثیر کیفیت خدمات و کیفیت اطلاعات در بالا بردن رضایت مشتریان
- بررسی تأثیر بهینه و سادگی استفاده از خدمات موبایل از سوی مشتریان در بالا بردن رضایت آنها
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 537
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0