عنوان کامل پایان نامه : تاثیر طرح پروژه علمی بر عملکرد دانش آموزان کلاس پنجم شهر تهران در مهارتهای فرایندی درس علوم
۲-۹- بخش سوم: چارچوب نظری تحقیق
۲-۱۰- مطالعات داخلی
مهر محمدی در سال ۱۳۷۷ تحقیقی را با عنوان « تاثیر روش حل مسئله به صورت کار گروهی بر روی تفکر انتقادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی در شهر تهران » انجام داده است .
در این تحقیق که یک تحقیق شبه تجربی بود ابزار تحقیق برای سنجش تفکر انتقادی ، یک آزمون محقق ساخته ۲۷ سوالی بود در این آزمون از میان مهارتهای تفکر انتقادی سه ویژگی مهم ، یعنی مقایسه ، تشخیص و قضاوت که مجموعا شش مهارت مشاهده ، مقایسه ، توالی ، پیش بینی ، ارزشیابی و استدلال دانش آموزان را می سنجید ، انتخاب شد و به اجرا درآمد . تحقیق به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل انجام گرفت مقایسه نمره های دو گروه آزمایش و کنترل ، بسیار رضایت بخش بود . به طور مثال مقایسه نمره های دو گروه آزمایش و کنترل در مطالعات مقدماتی نشان داد در نتیجه بین دو گروه اختلاف معنی داری در مهارتهای مذکور وجود داشت :
- مشاهده
- مقایسه
- توالی
- پیش بینی
- ارزشیابی
- استدلال
نتایج این تحقیق نشان می دهد که روش حل مسئله به صورت فعالیت گروهی ، موید نظرها و تحلیل بسیاری از اندیشمندان تعلیم و تربیت است و نقش ارزنده ای در پرورش مهارتهای تفکر انتقادی دارد ، و از سوی دیگر رهنمودی است برای اکثر معلمان در ایجاد موقعیت برای تقویت تفکر .در نهایت ، روش حل مسئله را می توان راهبردی مناسب و عملی در تدریس و طراحی برنامه های درسی دانست که به جای انباشت اطلاعات در ذهن ، موجب کنش متقابل فرد با محیط می شود و از طریق کسب تجارب علمی جدید ، قدرت قضاوت علمی و بازسازی اندیشه او را توسعه می بخشد .
سوالات یا اهداف پایان نامه :
- بررسی تاثیر طرح پروژه علمی بر مهارتهای فرایندی
- بررسی تاثیر پروژه علمی بر مهارت نتیجه گیری و تفسیر داده ها
- بررسی تاثیر پروژه علمی بر مهارت پیش بینی
- بررسی تاثیر پروژه علمی بر مهارت فرضیه سازی
- بررسی تاثیر پروژه علمی بر مهارت استنباط کردن
برای دیدن جزئیات بیشتر ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک زیر مراجعه نمایید:
لینک بالا اشتباه است
:: بازدید از این مطلب : 1009
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0