عنوان کامل پایان نامه :عوامل استرس زای شغلی مدیران آموزشی مدارس متوسطه مناطق نوزده گانه شهر تهران
۵) مقابله به عنوان پاسخي دروني
بسياري از صاحبنظران بر آن اند كه برخي از افراد به سبب داشتن ويژگي هاي فردي معيني به خوبي مي توانند با مشكلهاي گوناگون مقابله كنند.و بر اين اساس كوشيده اند ميان خصوصيات شخصيت و مقابله موثر رابطه اي تشخيص دهند .يكي از اين ويژگي ها حس سامان يافتگي است.
اين مفهوم كه در سال ۱۹۸۷ مطرح شد بدين معناست كه شخصي كه از اين ويژگي برخوردار است به زندگي همچون واقعيتي پيش بيني پذير و قابل درك نگاه مي كند .در حس سامان يافتگي سه مضمون وجود دارد : درك پذيري ، مهار پذيري و معناداري. افراديكه به درك پذيري (زندگي) باور بسيار دارند ، معتقدند كه زندگي آنها و تجربههايي كه در آن رخ مي دهند بسامان، ساختار يافته و پيش بيني پذير اند ، به طوريكه تصادف و اغتشاش در آنها راهي ندارد .مهار پذيري به اين معني است كه اين اشخاص معتقدند منابعي كه در اختيار دارند براي بر آوردن خواستهايي كه با آن روبرو مي شوند، ، كافي اند. و مضمون معناداري ،بيانگر آن است كه اينگونه افراد مي گويند كه در زندگي و تجربه هاي آن مقصود و معنايي وجود دارد .به همين دليل بسياري از مسائل و درگيري هاي زندگي ارزش آن را دارند كه انسان وقت و نيروي خود را صرف آنها كند. (آرراس، ۱۳۷۷، ص ۳۰)
سوالات یا اهداف پایان نامه :
از نظر مديران آموزشي عوامل زير تا چه ميزان موجب استرس شغلي مي شود؟
۱٫امكانات فيزيكي نامناسب ۴٫روابط نامناسب كاري
۲٫سنگيني كار ۵٫ويژگي هاي نقش
۳٫عدم امكان رشد حرفه اي ۶٫مسائل و مشكلات مالي